När ett nytt Battlefield är på väg väcks alltid stora förväntningar, och den här gången är det inget undantag. DICE har valt att ta tillbaka det som gjorde spelet populärt från början – stora strider, tydliga roller för spelarna och miljöer som förändras under matcherna.
Battlefield 6 hämtar inspiration från Battlefield 3 och 4, men har också flera nya inslag som gör att spelet känns både modernt och spännande för dagens spelare.
Ett spel som går tillbaka till rötterna
I de senaste spelen har utvecklarna experimenterat med olika system, men i den här delen vill de komma närmare det klassiska upplägget. De speciella karaktärerna som fanns i Battlefield 2042 är borta, och i stället har de traditionella klasserna gjort comeback. Man spelar alltså som Assault, Support, Engineer eller Recon – precis som i äldre delar.
Skillnaden nu är att klasserna har blivit mer flexibla. Man kan kombinera dem med olika vapen, och om vapnet passar klassen man spelar så får man små fördelar. Under en match går det också att uppgradera sin klass, så man kan anpassa sig om spelet förändras. Detta gör att lagarbetet blir mer betydelsefullt igen, eftersom varje klass spelar en roll men samtidigt kan utvecklas under matchens gång.
Färre spelare – men mer fokus
Battlefield har alltid varit känt för stora slagfält med många spelare, och det gäller även den här gången. Men i stället för 128 spelare som i Battlefield 2042 har man gått tillbaka till 64 spelare totalt, alltså 32 per lag. Det här gör att matcherna blir mer överskådliga och lättare att följa.
Man slipper känslan av att striderna är utspridda överallt, och samarbetet mellan lagkamrater får större betydelse.
Kartor som förändras under spelets gång
En av de saker som alltid gjort Battlefield unikt är hur kartorna fungerar. De är inte bara stora ytor, utan platser som kan förändras under spelets gång. I Battlefield 6 har förstörelsen fått en ännu större roll. Hus kan rivas, väggar kan sprängas bort och hela delar av kartan kan öppnas upp på nya sätt.
Det betyder att matcher aldrig blir helt lika. En byggnad som gav skydd i början kanske inte finns kvar i slutet. Det finns öppna områden där stridsfordon och flygplan dominerar, men också trängre stadsmiljöer där striderna sker mellan hus och på gator.
Vapen och utrustning som känns på riktigt
En stor del av Battlefield är känslan i vapnen, och den finns kvar även här. Varje skott känns kraftfullt och påverkar spelet på ett tydligt sätt. Samtidigt kan man själv välja hur man vill bygga sin utrustning. Det går att sätta ihop vapen, sikten och annan utrustning så att det passar ens eget sätt att spela. Men det gäller också att tänka efter – det som fungerar bra på en öppen karta kan vara mindre effektivt i en trång stadsmiljö.
En nyhet är att spelarnas rörelser blivit smidigare. Man kan exempelvis dra en skadad vän i säkerhet, rulla undan från fara eller snabbt byta position. Det gör striderna mer levande och ger fler sätt att agera under striderna.
Spellägen som blandar gammalt och nytt
Battlefield 6 satsar på en blandning av klassiska spellägen och nya idéer. De lägen som redan testats är Conquest, Breakthrough och Squad Deathmatch. Dessa är välkända för spelare sedan tidigare, där Conquest är det mest ikoniska med stora kartor och kontrollpunkter att erövra.
Breakthrough fokuserar mer på anfall och försvar, medan Squad Deathmatch är ett snabbare läge för mindre grupper. En nyhet som väcker nyfikenhet är läget Escalation, som ännu inte visats upp. Ingen vet exakt vad det innebär, men det förväntas erbjuda något helt nytt.
Grafiken och tekniken på nästa nivå
På PlayStation 5 visar spelet redan upp imponerande grafik. Explosioner, ljus, rök och detaljer i miljöerna känns mer levande än tidigare. På de nya konsolerna och på PC ser spelet stabilt ut, även i det tidiga skedet av utvecklingen.
Detta märks redan i den öppna betan som hålls i två omgångar under augusti. Många spelare som testat säger att spelet känns polerat, trots att det inte ens är helt färdigt.
Balans och andra frågor som återstår
Trots att spelet ser lovande ut finns det några osäkerheter. Ett av de största frågetecknen gäller Assault-klassen, som riskerar att bli för stark om den inte balanseras på rätt sätt. Det finns också frågor om hur spelet ska hantera fuskare. Anticheat-systemet är alltid en viktig del i stora onlinespel, och många hoppas att DICE hittar en lösning som gör det svårt för fuskare att förstöra matcher.
Många undrar också hur köp inne i spelet kommer att se ut. Blir det ett säsongspass med extra innehåll, eller handlar det mer om kläder och utseenden man kan köpa till sin figur? Det här är något spelarna bryr sig mycket om, eftersom det kan påverka hur spelet känns att spela under en längre tid.
Släppdatum och plattformar
Battlefield 6 släpps den 10 oktober 2025 till PC, PlayStation 5 och Xbox Series X/S. Många ser fram emot dagen då de kan hoppa in i de storskaliga striderna och testa allt som spelet har att erbjuda.
Förväntningarna är höga, och med tanke på att DICE satsat på att kombinera det bästa från tidigare spel med nya idéer finns det mycket som pekar på att detta kan bli en av de bästa Battlefield hittills.