Många vet att webbplatser använder cookies för att komma ihåg saker som inloggning, språkval och varukorgar. Men alla cookies fungerar inte likadant.
En del kommer direkt från sidan du besöker, medan andra kommer från företag i bakgrunden – som annonsnätverk, analysverktyg eller sociala medier. De kallas tredjepartscookies, och deras uppgift är att följa hur du surfar för att kunna visa reklam som passar just dig.
Hur tredjepartscookies fungerar
När du går in på en webbplats laddas inte bara innehållet från just den sidan. Ofta finns där också inbäddat material från andra företag – till exempel annonser, kartor eller knappar för att dela på sociala medier. När det händer kan små filer skapas och sparas på din dator eller mobil. Dessa filer kommer inte från sidan du är på, utan från det andra företaget. Det är det som gör dem till tredjepartscookies.
De kan följa vad du klickar på, vilka sidor du besöker och ibland till och med hur länge du stannar på en sida. Informationen skickas sedan tillbaka till det företag som skapade cookien, som använder den för att bygga en bild av dina vanor och intressen.
Skillnaden mellan första- och tredjepartscookies
Förstapartscookies kommer direkt från sidan du besöker. De gör webben enklare att använda – till exempel genom att spara dina inloggningsuppgifter eller komma ihåg språkinställningar.
Tredjepartscookies däremot kommer som sagt från ett annat företag som är kopplat till sidan. De används mest för reklam och statistik, inte för att göra din upplevelse på just den sidan bättre. Det är därför vissa tycker att de känns mer påträngande.
Varför de används
Syftet med tredjepartscookies är framför allt att kunna visa annonser som känns mer relevanta för dig. Om du till exempel har sökt efter träningsskor kan du senare få upp annonser på just träningsskor, även på helt andra webbplatser.
De används också för att mäta hur bra olika annonser fungerar och för att testa olika versioner av en webbsida. På så sätt kan företag se vad som får flest besökare att klicka eller köpa något.
Diskussionen om integritet
Även om tredjepartscookies kan göra annonser mer träffsäkra har de väckt mycket kritik. Många tycker inte om att bli spårade över hela internet utan att riktigt veta om det. Därför finns idag lagar som kräver att webbplatser måste fråga om lov innan de får spara sådana filer.
Regler som GDPR i EU har gjort det obligatoriskt att visa en cookiebanner där du kan välja vilka kakor som får användas. Företag som inte följer reglerna riskerar höga böter.
Så påverkas webben när de försvinner
Allt fler webbläsare har börjat blockera tredjepartscookies automatiskt. Safari och Firefox har redan gjort det, och Google Chrome planerar att sluta stödja dem helt. Målet är att öka användarnas integritet, men förändringen är stor för företag som jobbar med digital reklam.
Google håller därför på att ta fram ett nytt system som heter Privacy Sandbox. Det ska göra det möjligt att visa relevanta annonser utan att samla in lika mycket personlig data.
Vad händer med reklam framöver
Trots att tredjepartscookies håller på att fasas ut betyder det inte att reklam på nätet försvinner. Företag kommer fortfarande att kunna annonsera, men på ett mer anonymt sätt. Istället för att följa varje person ska annonserna riktas mot grupper med liknande intressen.
Det här kan göra att du fortfarande ser reklam som passar dig, men utan att du spåras lika noggrant som tidigare. Målet är en bättre balans mellan personlig reklam och skyddad integritet.
Så ser du vilka cookies en sida använder
Om du vill veta om en webbplats använder tredjepartscookies kan du ofta läsa det i cookiebannern som dyker upp första gången du besöker sidan. Där står det vilka typer av cookies som används och varför.
Du kan också gå in i webbläsarens inställningar och se vilka filer som sparats. Det finns även tillägg som Ghostery, Privacy Badger eller uBlock Origin som visar vilka företag som försöker spåra dig – och som kan blockera dem om du vill.
Framtiden för tredjeparts cookies
Internet är på väg mot en ny tid där användarnas integritet väger tyngre än tidigare. Företag måste hitta nya sätt att förstå sina kunder utan att samla in lika mycket personlig information. Samtidigt vill många användare fortfarande ha innehåll och annonser som känns relevanta.
Hur balansen mellan dessa två saker ska se ut är fortfarande inte helt klart, men en sak är säker – tredjepartscookies kommer snart att tillhöra historien.





